Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Op deze pagina vindt u informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

Elektronische identiteitskaart (eID)

Informatie over de elektronische identiteitskaart.


Nut van een eID

Als reisdocument:
Om als Belg in Japan te verblijven heeft u geen eID nodig. Een eID is nuttig voor gebruik in België en indien u naar andere lidstaten van de Europese Unie (en een aantal andere derde landen) wenst te reizen. Meer info over welk document u nodig heeft voor welk land vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken.

Ter identificatie (hetzij persoonlijk, hetzij online):
De elektronische chip van de eID kan immers een elektronische identiteitscertificaat en handtekening certificaat bevatten. Via een speciale kaartlezer kunt u geïdentificeerd worden en kunt u een aantal verrichtingen doen bij enkele instanties en organisaties in België (beheer van uw belastingdossier via Tax-on-web, bekomen van diverse attesten bij gemeentes, aankoop van een treinbiljet, identificatie bij de bank,…). Wilt u deze verrichtingen zelf via internet uitvoeren, dan moet u zich aanmelden met een speciale kaartlezer. Meer info over de aanschaf daarvan vindt u op www.eid.belgium.be.

Opgelet, het activeren van die certificaten kan enkel op afspraak. U dient zich persoonlijk aan te melden met uw eID en de PUK-code.


Waar en hoe een eID aanvragen?

Uw huidige eID blijft geldig t.e.m de uiterste vervaldatum, maar het is aangeraden om uw nieuwe eID aan te vragen voor uw oude eID vervalt.

Aanvragers moeten persoonlijk hun aanvraag indienen (of hun biometrische gegevens vooraf laten registreren zodat de aanvraag later per post gedaan kan worden).

Opgelet: De aanvraag kan enkel gedaan worden door Belgen die afgeschreven zijn uit de bevolkingsregister in België en officieel ingeschreven zijn in deze post en kan pas behandeld worden indien uw administratief dossier up-to-date is.

De afgifte van een eID kan tot 6 weken in beslag nemen.

Optie 1: Aanvraag bij de Ambassade (in persoon)

  1. Maak een afspraak via e-Appointment ("eID - aanvraag") om uw eID aanvraag in te dienen
  2. Verzamel de nodige documenten, het consulair tarief (gepast geld), en een zelfgeadresseerd LetterPack Plus (optioneel)
  3. Kom naar de ambassade op de datum van uw afspraak om uw aanvraagdossier in te dienen en uw biometrische gegevens af te laten nemen.
  4. Ontvang uw nieuwe eID per aangetekende post (LetterPack Plus) of haal uw eID zelf op na het maken van een e-Appointment ("eID - afgifte + activatie").
  5. (Optioneel) Laat uw nieuwe eID activeren (zie hieronder)

Optie 2: Aanvraag bij de Ambassade (per post)

  1. Laat uw biometrische gegevens vooraf registreren binnen 12 maanden voor uw geplande aanvraag. 
  2. Wanneer u klaar bent om uw aanvraag in te dienen, stuurt u de nodige documenten, de consulaire tarieven (gepast geld), het bevestigingsformulier en een zelfgeadresseerd LetterPackPlus (optioneel) per post op.
  3. Ontvang uw nieuwe eID per aangetekende post (LetterPack Plus) of haal uw eID zelf op na het maken van een e-Appointment ("eID - afgifte + activatie").
  4. (Optioneel) Laat uw nieuwe eID activeren (zie hieronder)

Optie 3: Aanvraag in België 

U kan uw aanvraag voor een nieuw eID ook doen bij: 

  1. de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was; ofwel
  2. indien u in België geboren bent maar nooit in België gewoond heeft: de Belgische gemeente waar u ingeschreven werd na de geboorte; ofwel
  3. indien u niet in België geboren bent en nooit in België gewoond heeft: een Belgische gemeente van keuze 

Deze optie is duurder. Gelieve de prijs te bevestigen bij de gemeente waar u de aanvraag wenst te doen.

Bij een aanvraag in België worden de nieuwe eID en PUK-code uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente afgeleverd en kunt u de kaart onmiddellijk bij de gemeente laten activeren.


Activatie van de eID

Dankzij de activatie van de kaart en de certificaten kunnen burgers zich online identificeren en verbinding maken met officiële Belgische websites om gebruik te maken van online overheidsdiensten.

Elke Belgische burger die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID laten activeren in de post waar hij/zij ingeschreven is, in een andere consulaire post in het buitenland, of in een Belgische gemeente. De kaarthouder moet persoonlijk komen. De activatie kan niet worden gedaan door een derde persoon, zelfs niet met een procuratie. Dit geldt ook voor minderjarigen van 12 jaar en ouder.

Procedure: Maak een e-Appointment "eID (afgifte + activatie" of "eID (activatie)" en breng uw nieuwe eID en de ontvangen PUK-code mee. U krijgt deze PUK-code per afzonderlijke omslag bij de afgifte van uw eID. Indien u de code verloren heeft, kunt u een nieuwe aanvragen op deze website. De nieuwe code wordt u via de Ambassade in Tokio toegezonden.


De geldigheidsduur van een eID?

De geldigheidsduur is afhankelijk van de leeftijd die u heeft op het moment van de aanvraag: 

Leeftijd bij aanvraag Geldigheidsduur eID
Tussen 12 en 18 jaar 6 jaar
Tussen 18 en 75 jaar 10 jaar
Ouder dan 75 jaar 30 jaar

De eID blijft geldig:

  • in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
  • indien ze werd verkregen bij een Belgische gemeente en de houder zijn vertrek naar het buitenland heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.

De eID verliest haar geldigheid:

  • als ze wordt gemeld als verloren of gestolen
  • indien de foto niet meer op de houder gelijkt
  • indien ze werd verkregen bij een Belgische gemeente na augustus 2008 en de houder zijn vertrek naar het buitenland niet heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.


Bijkomende informatie

In het geval van diefstal of verlies

Is uw eID verloren of gestolen, dan is een aangifte bij de politie noodzakelijk en dient u tevens het verlies te melden bij www.checkdoc.be

Kaartlezers voor Belgische identiteitskaarten

De Belgische identiteitskaartlezers die in ons bezit zijn, zitten in ons toetsenbord.  Om veiligheidsredenen is het helaas niet mogelijk om u toegang te geven tot onze ICT-apparatuur.

U kan een eID kaartlezer aanschaffen in bijna alle winkels of online webshops die computers, multimedia of elektronica verkopen. U kunt bij voorbeel bij Amazon nagaan of ze een compatibele reader voor Belgische identiteitskaarten verkopen. 

De kaartlezers die sommige banken aanbieden voor internetbankieren kunnen ook als eID kaartlezer gebruikt worden.

Een andere mogelijkheid is om een “token” aan te vragen op www.taxonweb.be.